maandag 1 december 2014

bericht 100! Tutorial van Dalton broekje uit LMV en extra's

Dat verdient een ! i.p.v. de 3 puntjes in de titel.

Op anderhalf jaar heb ik 100 berichten geschreven, een facebook pagina opgericht en op de catwalk gelopen. Ik ben bijna trots op mezelf.

En nu is dat honderdste bericht er en moeten we toch iets speciaal doen! Na wat denkwerk is het idee gekomen om een tutorial met extra's te schrijven.

De extra's vind je in het volgende blog bericht, dat je ook hier vind.

Eerst dus de tutorial van het dalton broekje uit La Maison Victor, herfst 2014. Ik heb deze zo gemaakt dat ze omkeerbaar is. Waarom? Om 2 broekjes in 1 te hebben, maar toch vooral ook om een warmer broekje te hebben.
Als je de foto's te klein vind, kan je altijd erop klikken en zie je ze in een groter formaat.


Stap 0:
Zorg dat je de juiste versie van La Maison Victor in huis hebt.

Stap 1: Teken het patroon over. Ik teken er ook telkens de naadwaarde bij en knip dit dan uit.


Stap 2:
Leg je patroon op je stof en knip langs je patroon
uit. Doe dit in de 2 verschillende stoffen waaruit je het broekje wilt maken.  Uiteraard moet je de 2 delen voor aan de heup en de pols uitknippen in een boordstof. Hou rekening met de richting van de rek.


Opgepast, vanaf nu spreek ik over broekje 1 en broekje 2. Broekje 1 is bij mij het broekje met de ballonnetjes en broekje 2 is het lichtblauwe broekje.


Stap 3:
Neem de handleiding van het broekje erbij. Je gaat beide broekjes tot en met stap 3 al ineen naaien. Je moet alleen een keergat van 7cm voorzien. Ik heb dit tussen de benen gedaan, daar waar de schaar ligt, maar eigenlijk kan je dit op eender welke plek doen, ook aan de buitenzijde. Dit maakt niet uit of het in broekje 1 of 2 is.


Hiernaast het voorbeeld van hoe ik de ronding aan het zitvlak maak. Met veel speldjes dus. Dit trekt vreemd, maar het komt zeker goed! Als je dit genaaid hebt, kijk dit dan even na of je nergens de stof dubbel genaaid hebt.



Stap 4:
Naai de heupband en de enkelbanden. Doe dit zoals het in de LMV staat, zie stap 4 A en stap 5 A. Nog niet aan de broekjes bevestigen, dit moet je doen zoals in mijn stappen.




Stap 5:
We gaan eerst de boordstof aan de enkels verwerken. Broekje 1 zit binnenstebuiten.
Ik verdeel telkens mijn opening en mijn boordstoffen in gelijke delen. Hier heb ik dit telkens in 6 gedaan, zo verdeelt je kleinere boordstof zich mooi aan de grotere broekspijp. Naai dit vast, bij mij is dit op 1 cm, omdat ik zoveel naad genomen heb. Ik trek een beetje aan de boordstof zodat het even groot is als mijn katoen terwijl ik naai.





Stap 6 A:
Leg je beide broekjes open op tafel Zorg dat de voorkanten naar boven liggen.



Stap 6B:
Nu het moeilijkste. Je 2e broekje moet aan broekje 1 genaaid worden. De pijp van broekje 2 steek je 8 cm in broekje 1, maar sla je dan 4 cm terug om. Zo liggen de goede kanten in het broekje tegen elkaar. Steek genoeg speldjes, want de stoffen willen graag gaan lopen.



Stap 6C:
Steek je vele lagen onder je naaimachine op volgende wijze. Ook nu moet je weeral broekje 1 en de boordstof wat rekken  om mooi aan broekje 2 te passen.



Stap 7:
Doe dit nu ook voor de andere broekspijp. Wees zeker dat je je broekje niet ergens een draai extra geeft en ze geknoopt zitten.





Stap 8:
Naai de heupband aan broekje 1. Doe dit net zoals in stap 5.




Stap 9:
Naai broekje 2 aan broekje 1 met heupband. Zorg dat je broekje zo ligt als op de foto. Doe dit net zoals in stap 6.




Stap 10:
Draai je broekjes binnenstebuiten. Een beetje voorzichtigheid is gewenst, want je hebt maar een klein keergat en een hoop stof. Als je het keergat groter maakt, heb je last van de naad.



Stap 11:
Dicht het keergat. Steek genoeg speldjes en doe dit met een onzichtbare steek. Op het internet zijn er meerdere tutorials en filmpjes hoe je dit moet doen.



Stap 12:
Broekje aan doen bij kindje en klaar :-)  Deze stap ben ik blijkbaar vergeten, het is ineens naar mijn neefje gegaan.






















En het extraatje? Dat is een give away! Die vanaf 1 december tot 7 december loopt! Ga dus zeker ook naar het volgende blog bericht en doe mee!


1 opmerking:

  1. Hoi, een vraagje. Welke stoffen neem je dan ? Alletwee tricot of vb woven en tricot. Ik denk aan baby s comfort ��

    BeantwoordenVerwijderen